Theia- ett dressyrpass

Så ett vanligt dressyrpass för mig och Theia är nog mer gemförbart med ett ''joggpass'' eller ett ''rida egenom pass''. För i vanliga fall så blir våra dressyrpass max 30 min och väldigt intensivt, visst att vi har dom passen då vi ska leka att vi kan massor och göra fancy skänkelvikningar, galoppombyten och häftiga ryggningar, för Theia är väldigt duktig i dressyren och kan mycket, men blir lätt uttråkad. 
 
Så det vi brukar göra är att vi skrittar fram i skogen, sen rider vi intensivt trav och galoppjobb med inga skrittpauser. Mycket tempoväxklingar och övergångar, mest ridning på volt och bara känna att hon är med mig hela tiden. När vi rider så intensivt gäller det att hon inte tappar bakbenen och faller ur formen för då tar det lite längre tid, utan som sagt måste hon vara med mig hela tiden och jobba på denna korta tiden. När jag känner mig nöjd, vilket jag nästan är direkt då hon alltid är så schysst i dressyren, så skrittar jag av i skogen igen. 
 
Så det är typ så jag rider ett dressyrpass på Theia för att hon ska tycka det är kul och inte tappa fokus. Annars om man håller på för länge kan hon bli väldigt springning och ''pigg'', vilket resulterar till vi båda blir tjuriga och vill hem.. 
Nästan 3 år exakt sen, wow alltså, tiden går... 

Kommentera här: